| © Mecanoo architecten
| © Mecanoo architecten
| © Mecanoo architecten
| © Christian Richters

Museum van Jutters en Zeelui

Een gevel uit maritiem hout voor een maritiem museum

Type
Plaatsing
Jaar
2011
Uitvoering
Pieters Bouwtechniek
Ontwerp
Mecanoo architecten
Opdrachtgever
Maritiem & Jutters Museum
Adres
Heemskerckstraat 9
1792 AA Oudeschild
Nederland
53° 2' 21.1632" N, 4° 50' 53.106" E
Export
PDF

Hergebruikmaterialen en hoeveelheden

Noordhollandse damwandplanken, verzaagd tot een totaal van 10 lopende kilometer lamellen door Pieter Dros. 

Het project

Het Waddeneiland Texel heeft een intense relatie met de zee. Honderden jaren lang maakten de bedienden de bewoners zich van het aangespoelde wrakhout, afkomstig van gestrande of vergane schepen, voor de bouw van hun schuren en huizen. Het museum van Jutters en zeelui eert deze traditie niet enkel met zijn collectie, maar ook via zijn architectuur. 

Het gevelmateriaal van het museum bestaat uit lamellen afkomstig van azobé damwanden uit het Noordhollands Kanaal. Een medewerker van Mecanoo architecten kwam de wanden op het spoor nadat hij contact had opgenomen met het CO2 meldpunt van de Provincie Noord-Holland met de vraag naar gebruikt waterbouwhout. Hij werd doorgestuurd naar een aannemer in de Kop van Noord-Holland, die in opdracht van Rijkswaterstaat bezig was de 25 jaar oude damwanden uit het Noordhollands kanaal te vervangen. De damwandplanken gingen op transport naar Texel en zijn daar door de lokale houtzager Pieter Dros tot lamellen gezaagd. Het leverde ongeveer 10 kilometer zaagwerk op, dat de voor- en achtergevel bedekt, alsook de daken. 

De ongezaagde kanten werden aan de zichtbare zijde van de gevels geplaatst, wat een mooi verweerd kleurenspel oplevert na een decennialang verblijf onder water: wit, grijs, roestrood, paarsig, bruin. Daarnaast passen ook de verkrommingen (van het overigens sterke hout) perfect bij een maritiem museum.

De doorsnede van de lamellen meet 5 x 5 cm. Ze werden geplaatst met tussenruimtes van 7 cm. Hierdoor wordt de gevel transparent, en wordt het interieur van het museum (dat aan de binnenkant bestaat uit een glazen doos) zichtbaar. Buiten ontstaat er een afwisseling van open en beschut, binnen ontstaat er een lijnenspel van licht en schaduw.