Park Thurn & Taxis
Park Thurn & Taxis
Park Thurn & Taxis | © Rotor
Park Thurn & Taxis | © Rotor
Park Thurn & Taxis | © Rotor
Park Thurn & Taxis | © Rotor
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets
Park Thurn & Taxis | © Bas Smets

Park Thurn & Taxis

Honderden tonnen steenachtige materialen hergebruikt

Type
In situ
Type opdracht
publiek
Jaar
2017
Ontwerp
Bureau Bas Smets
Opdrachtgever
Extensa
Adres
1020 Laeken
Belgium
50° 53' 3.1848" N, 4° 21' 28.8" E
Export
PDF

Hergebruikmaterialen en hoeveelheden

- Porfierkasseien (in situ) : 1000 m²
- Grond (in situ) : 4000 m³
- Blauwe hardsteen (in situ), gerecupereerd uit sokkel

Uitvoering door Van den Berghe nv

Het project

Het park op de site van Thurn & Taxis strekt zich uit over 15 hectare, en omvat het voormalige Goederenstation en de laad- en lossporen langs spoorlijn 28. Landschapsarchitecten Bas Smets gingen aan de slag met elementen die reeds aanwezig waren om van de site een groen park te maken.

De vroegere site was volledig omheind met metalen hekwerk op een massieve stenen sokkel. Een groot deel van dit hekwerk werd eerder al weggehaald maar bleef op de site gestockeerd staan. De ontwerpers lieten de blauwe hardsteen uit de sokkel versnijden in vloertegels met een dikte van 12 cm voor de visuele afbakening van het terrein. Een deel werd versneden tot vloertegels met een kleinere dikte en werd gebruikt bij de renovatie van de bestaande gebouwen op de site.

Daarnaast werd er 1000 m² porfierkasseien op de site gerecupereerd, die voor het optrekken van nieuwe appartementsgebouwen langs de Picardstraat moesten worden verwijderd. Ze werden gebruikt voor de verlenging van de ‘Mer des Pavés’ tussen het pakhuis en de Havenlaan, ingewassen met mortel en in halfsteensverband gelegd.

Binnen dit project gaat hergebruik niet alleen over een paar zichtbare elementen: om het laden en lossen van treinen mogelijk te maken werd het terrein tussen 1904 en 1910 vlak gemaakt, daarvoor werd er 6 meter grond afgegraven. Hierdoor was niet enkel het vruchtbare gedeelte grond verdwenen, maar ondervond men ook problemen met de afwatering. 4000 mgrond en grind werd gezeefd in drie fracties en hergebruikt. Het grofste grind werd gebruikt voor een ondergronds waterbassin, met de rest van de bodem ging men aan de slag om terug reliëf te vormen op het terrein.